A villanymotorok belső felépítése

Sokan csak a külsőt látják egy adott gép esetében, de a szerkezetműködésével nincsenek tisztában. Ez a helyzet a villanymotorokkal is, melyeknek működéséről csak a gimis fizika órán hallhattunk pár szót, de akit nem kötött le ez a téma, az nem is nagyon foglalkozott onnantól vele.

A villanymotor egyik fő eleme az állórész, ami igazából a motor váza, benne találhatóak a motor fő alkotórészei. Az állórész általában alumíniumból készül, ha kisebb teljesítményt várunk csak el a motortól, míg nagyobb gépeknél esetében már öntöttvasból készülnek ezek a szerkezetek. Speciális esetben még hegesztett acélszerkezetből is készülhetnek ezek a vázak. Az ház belsejét a vasmag tölti ki, ennek az alakja cső alakú, egymásra préselt lágyvas lemezekből áll. Ezen belül található a tekercs, melyet szimpla vagy dupla lakkréteggel ellátott rézhuzalból készül, ennek végei a kapocstáblán találkoznak. A forgórész a villanymotor egyik fő része, itt vagy rövidrezárt vagy csúszógyűrűs forgórészek lehetnek, előbbi esetében a gépek üzembiztosabbak, illetve egyszerűbbek is mint a csúszógyűrűs variánsok. Két további fontos része van még a villanymotornak, a csapágyak, amik a forgómozgásért többnyire gördülő csapágyakat alkalmaznak ezeknél a motoroknál. A motor hűtéséért felelős ventilátor az utolsó fontos alkotóeleme ezeknek a szerkezeteknek, melyek a levegő áramoltatásával elősegítik a motor hőleadását.